Thursday 8 March 2012

BEBERAPA PUNCA SUSUIBU MERUNDUM

Hello.......... Tentu topic ni hot pada kalangan ibu-ibu menyusu terutamanya yang mengepam... Semua ibu-ibu menyusu pasti atau akan menghadapi dugaan ini..

Saya pernah mengalami situasi  dimana susuibu saya drop secara tiba-tiba. Macam; now you see it, no you don't.. Pada masa tu, anak saya berumur lebih kurang 2 bulan. Saya direct feed baby pada masa tu dan jarang mengepam. Syukur kerana supply saya memang terlalu banyak ditambah pula dengan flow yang laju je. Baby kuat menyusu. Namun terdapat satu masalah, baby tak pandai berhenti minum walaupun sudah kenyang. Setiap kali menyusu mesti muntah dengan banyaknya. Masalah ni memang menyusahkan terutamanya belah malam. Mengantuknya bangun menyusukan baby, pastu kena bersihkan pula muntah...

Jadi apa yang saya telah buat? Sesuatu yang sangat salah.... Bila saya rasa baby dah cukup menyusu, saya tarik keluar puting dari mulut baby biarpun susu masih keluar laju. Memang berhasil, baby kalau muntah pun sikit saja. Beberapa hari saya lakukan ini. Satu hari, tiba-tiba saja, susuibu saya kering. Sikit sangat. Sehinggakan Baby pun kerap bangun untuk menyusu.. Bila dah macam ni, panik lah saya.. Saya google, baca... memang berlaku pada kebanyakkan ibu-ibu.. Dari pembacaan, apa yang perlu dibuat jika kita over supply adalah Pump keluar susuibu sebelum menyusu, atau amalkan tandem nursing. Sekiranya nak buat macam saya, tarik keluar N, pump keluar semua susuibu yang tertinggal... 


Apa berlaku pada supply saya selepas masalah ni? Inilah yang dikatakan konsep supply - demand. Susuibu saya bertambah setiap hari, sehingga lebih kurang 11 hari, supply dah ok. Namun tidak lagi oversupply seperti sebelum ini... Baby pun jarang muntah lepas tu.Sehingga kini saya masih lagi menyusukan anak saya. Bulan 6 ni nak masuk 2 tahun dah..

Mari kita ketahui beberapa punca kenapa susuibu merundum:-































Nak lebih info atau nak beli produk Shaklee, hubungi saya:-

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
atau Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL 
Salam Sayang dari Heathy by NAture...
**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment