Thursday 6 September 2012

ANAKKU DAN ASMA (LELAH)....... dan mealshake...

Aduii.. beberapa hari lepas anak saya Ryan, demam. Ditambah pula dengan keadaan sekitar berjerebu, selepas 3 hari Ryan mulalah 'wheezing' (dada ada bunyi berdehit). Kenalah cari inhaler (Pam untuk mengembangkan saluran pernafasan).

Pada serangan asma kali ni, saya agak bersyukur sikit.. Bukanlah saya suka kerana kena serangan asma.. Tapi last sekali kena, 5 bulan lepas.. Ryan ni dulu selalu wheezing sampai terbatuk-batuk... (Terbatuk-batuk kerana ini adalah proses tubuh badan untuk mengembangkan saluran pernafasan). Bila demam saja mesti akan menjadi wheezing, kecuali cepat2 bagi inhaler warna orange tu... Apa lagi bila dah sekolah, asyik demam saja. Tahun lepas dan awal tahun ni memang mencabar.. pernah juga demam/datuk dah ok, lepas dua minggu demam lagi.. Masa konsert pun dia demam...

APA YANG SAYA BUAT? Ingat tak pernah dulu saya buat entry untuk mengukuhkan sistem imun Ryan dengan supplement? Ini sajalah cara yang saya tahu.. Sejak bulan Februari, hampir setiap hari saya berikan Ryan minum MealShake. MealShake adalah multivitamin dalam bentuk serbuk/powder yang kaya dengan kalsium, vitamin dan fiber. Perasa Vanilla dan senang diberi pada kanak-kanak. Untuk Ryan saya hanya campurkan sedikit dalam jus hariannya.

Aduii, healing crisis yang dihadapi memang ada... namun saya teruskan juga memberi Ryan supplemen ni.. Pada bulan March tahap kesihatan Ryan masih lagi sama...  Bulan April dan May, bertambah ok tapi sebelum cuti sekolah tu kena pula penyakit Hand, Mouth and Foot (HMF)... Masa  ni saya tension betul, dalam hati saya berkata, 'macam mana nak menempu ni'.. Namun tidak seperti yang saya sangka, Ryan tidak demam, tidak keletihan.. masih aktif bermain.. Seolah-olah tidak sakit pon... Cuma dia mengadu sakit tekak bila makan nasi. Pada hari kelima, Ryan dah ok..

Pada bulan June tu pula, sekali lagi Ryan demam. Ada bintik-bintik merah di lelangitnya.. Doktor kata kalau menjadi teruk akan menjadi kes HMF juga.. Nasip baik lepas 3 hari bintik merah hilang. Ryan pun ok.. Tiada HMF...

Sehingga bulan September, barulah Ryan demam.. 3 bulan saya relax... Kali ni, wheezing Ryan tidak lah teruk.. cuma berlaku diwaktu malam dan itupun 1 sekali je guna inhaler... Selalunya memerlukan satu - dua hari dan setiap beberapa jam perlu pam...Memang banyak perbezaannya....

Saya amat bersyukur atas kesihatan Ryan yang semakin ok.. Jelas sekali imun sistemnya semakin kukuh.  Memang sebelum ni saya bagi Ryan multivitmin.. tapi kesannya tidak ada seperti MEALSHAKE.... Ini yang buat saya lagi suka pada Shaklee ni...

MEALSHAKE


Jika anda ingin memberi MealShake pada anak anda, atau nak beli lain-lain supplement.. hubungi saya di..

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL
Atau like kat Fan Page: HEALTHY BY NATURE


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment