Monday 11 March 2013

RASA LETIH DAN SERING SAKIT: IBU MENYUSUKAN ANAK 10 BULAN

Hi.. Hari ni saya ingin menarik perhatian anda semua berkenaan kesihatan anda sepanjang perjalanan penyusuan baby.... Beberapa ibu telah menceritakan masalah mereka sering rasa letih dan cepat jatuh sakit semasa mereka breastfeeding.. Sebenarnya saya sendiri pun telah melalui masalah ini.. Ingin saya kongsikan Q & A ini dari mamapedia, berkenaan seorang ibu yang telah mengalami masalah yang sama dan nasihat yang telah diberikan oleh doktor....
Teruskan membaca ya moms.... Ni saya terjemahkan dari bahasa English ya...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
QUESTION:

Hey semua. Saya mempunyai baby perempuan berumur 10 1/2 bulan. Dia masih menyusu susuibu saya. Tetapi, saya rasa seperti seluruh tubuh badan saya sakit-sakit dan sekali seminggu saya akan mengalami 'muscle pull' (otot kejang / tertarik) . Dulu saya mampu berjalan 2 batu sehari dan melakukan senaman (strenght training) 3 kali seminggu. Sekarang saya rasa saya tidak kuat seperti dulu.

Saya telah berjumpa doktor kira-kira 3 bulan yang lalu dan didapati tahap zat besi dalam badan saya berada pada level 13. Sepatutnya ia berada pada level 150!! Saya kini mula makan semula supplement zat besi saya (Saya tidak sepatutnya berhenti kerana saya menyusukan anak).

Mula-mula saya berasa lebih baik sedikit selepas pengambilan supplement zat besi, tetapi tidak pula diakhir-akhir ini. Sekarang saya masuk tidur awal lebih kurang 09:00 malam (dulu boleh tahan sehingga tengah malam).

Jika saya bersenam (walaupun sedikit) terasa seolah-olah sistem imun saya tidak membenarkan saya bersenam kerana saya akan diserang batuk atau selsema atau demam. Ini pun saya tidak berjalan kaki sejauh 2 batu ... saya hanya buat senaman angkat berat 3 lb dengan menggunakan bola kestabilan selama 10 minit dan senaman berjalan sebatu,  2-3 kali seminggu.

Saya rasa sedih kerana tahap seratonin yang saya rasakan apabila bersenam, kini telah menurun. Baby saya alah kepada makanan tenusu, jadi saya tidak boleh makan keju, susu, mentega, seperti dulu.  Pernah saya makan sedikit tetapi baby saya kena diahrea.

Saya ada mengambil produk soya, dan saya sering terlupa untuk mengambil supplemen kalsium saya ... Adakah ini penyebabnya? Hari ini, saya makan semangkuk oatmeal, kacang cashews, beberapa biskut beras, salad hijau dengan 1/2 avacado, lobak merah dan semangkuk nasi berlemak kelapa.

Adakah ini cukup? Biasanya itulah yang saya makan setiap minggu ... saya juga mempunyai 1 hari di mana saya makan seperti pai, telur, roti bakar, sandwich ayam belanda, dan lain-lain .. ia naik dan turun ... jika saya berada di rumah, saya akan makan makanan yang ada dirumah..

Berat saya adalah 145 lb sebelum saya mendapat hamil dan sekarang saya berat 130 -  132 lb. Tinggi saya adalah  5 '9 ".

Terima kasih kepada sebarang tips mengenai apa yang perlu makan ketika penyusuan badan.


ANSWER:

Jawapan yang diberikan oleh ibu-ibu yang memberi komen adalah untuk makan lebih banyak makanan.. khasnya yang bersumberkan protin dan zat besi.. Ada juga yang mencadangkan mengambil supplemen tambahan khasnya kalsium, omega dan lain-lain... Ada juga yang cadangkan untuk memeriksa keadaan thyroid.
Rata-ratanya mengatakan masalah disini timbul disebabkan oleh kekurangan nutrisi....


Jadi apa yang berlaku pada siibu tadi? 
Ni jawapannya:

Terima kasih untuk respon penuh kasih sayang dari Mama-mama! Saya telah mengambil nota pada jawapan anda. Saya telah mendapat keputusan ujian darah saya hari ini. Semuanya kini normal! Yippie! Tiada masalah, tahap zat besi yang baik, tiroid baik, dan lain-lain.  Doktor berkata saya tidak makan cukup / tidak cukup minum dan mungkin sedang melalui sejenis kemurungan / kebimbangan daripada perubahan gaya hidup kadar (saya bekerja di Korporat besar Amerika sebelum hamil) dan kini SAHM. Dalam keadaan saya tidak cukup makan, tidak mendapat sinar matahari yang mencukupi, tidak cukup minum dan semua perkara berkenaan keibuan, badan saya mengalami satu kejutan. Saya mengambil semua nasihat anda, makan lebih, pergi berjalan-jalan di taman dengan ibu-ibu lain untuk bersosial dan mengambil makanan tambahan saya dengan betul . Terima kasih sekali lagi!
 

Sayang Selalu : )

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inilah salah satu keadaan jika pemakanan kita tidak mencukupi... Susuibu mungkin akan terus terhasil namun kualitinya dipersoalkan... dan kesihatan kita terjejas... Bagi ibu-ibu yang menyusukan anak, jagalah pemakanan anda. Jangan sampai terjejas kesihatan.. sudah nanti nak jaga baby....

Saya telah mengharungi masalah ini... Nak baca cerita saya??? KLIK DISINI

Apa yang saya telah buat?? Selain makan b\lebih berkhasiat, sudah tentu saya makan supplemen Shaklee... Rasa cergas dan bertenaga... Paling penting ia sangat selamat untuk baby kita yang menyusu.... Bonus pula, susuibu makin banyak, kulit jadi cantik (fuyo).....



Saya share satu lagi kegembiraan ibu yang mengamalkan supplemen Shaklee ni...



Cerita Q & A tadi saya petik dari  http://www.mamapedia.com/article/breastfeeding-mom-feeling-depleted-and-sickly

Nak baca yang Ori dalam English.. ni dia...


                                                
                                                    Klik untuk besarkan imej ya..


Sekian ya untuk hari ni... Salam mesra selalu... Nak info pasal supplemen??? Sila;

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease






No comments:

Post a Comment