Monday 19 May 2014

SINUS (sinusitis) / RESDUNG DI PAGI HARI

Ini adalah satu situasi mereka yang ada sinusitis atau resdung ni.. Ni saya petik satu cerita dari :http://www.newportnaturalhealth.com.

“For as long as I can remember — since I was a little girl, in fact — I’ve had a runny nose, sinus headaches, and a chronic cough,” she told me. “The other doctors I’ve been to want me to take antibiotics or steroids, but whatever I take, the sinus problems come right back.”



Saya kenal betul keadaan ini. Saya dahulu memang "sinusitis sufferer "...
Apa lagi bila di UTM dulu, memang bangun pagi ada saja runny nose.
Time study week jangan cakap la.. tidur tidak cukup.. pergi library pagi2 dengan mata bengkak, hingus meleleh ja.. Kena bagi masa untuk sinus tu cool down sikit...

Sinus ni sebenarnya cavities atau saya panggil lubang-lubang berdekatan dengan hidung, kerongkong, diatas mata dan di 'cheek bone' kita. Tugas lubang-lubang ni adalah untuk menghalang mucus sampai ke paru-paru kita agar tidak terjadinya infeksi.

Kenapa terjadinya lendir2 atau mucus2 ni dlm sinus kita (keadaan sinusitis)? Ia mungkin terjadi apabila ada bakteria atau virus yang masuk melalui pernafasan. Sebab tu bila kita selsema adalah lendir2 terbentuk. Hidung pun jadi tersumbat.
Selain dari ni, alergy boleh juga menyebabkan resdung ni. Hidung kita ni bertindak sebagai penapis udara, dan ada antara kita ni memang alergik dengan beberapa kandungan dalam udara.. mungkin habuk pun boleh menyebabkan sinusitis ni.


Satu lagi yang saya perasan, bila kurang tidur bertambah teruk keadaan resdung ni. Mata pun jadi berair gitu. Ahhh.. suhu bilik pun ada yang tidak boleh terlalu sejuk. Kalau bilik ber air con, esok pagi memang macam nak selsema.


APA MAHU BUAT NI?

Pertama sekali, cuba elakkan dari kena jangkitan virus atau bakteria. Cuba mengelak dari kena selsema.. Hah?? macam mana kan? Bukanlah nak perintah berkurung.. Tapi cuba tingkatkan imun sistem kita agar bila ada serangan virus, tubuh badan kita mampu melawannya.
Makanlah buah-buahan banyak. Ia adalah sumber vitamin C. BAgi yang makan supplement lagi senang. Namun dos yang tinggi mungkin diperlukan ya.

Kalau yang tidak tahan sejuk, cubalah elak ber air con masa tidur. Pakailah stokin, baju tebal apabila di office yang sejuk.
Kalau mengemas, memang banyak habuk.. mungkin perlu pakai mask. Dan tidur biar cukup sebab bila kita kurang tidur, sistem imun kita menjadi kurang. Kalau pun kita sudah kena serangan sinusitis ni, cuba cuci saluran hidung kita dengan air garam. Boleh guna syringe bulb. Ini dipanggil 'Nasal Rinse'. Boleh google cara nak buat atau pm saya, saya terangkan ya.

Satu lagi, bagi saya, senaman. Saya rasa bila saya bersenam, mucus2 akan cuba keluar melalui hidung. Ini yang saya suka bersenam diwaktu pagi.

Ok.. Memandangkan saya ni pengedar Shaklee, saya terangkan apa yang bagus untuk anda ambil...
Paling penting sudah tentu Vitamin C. Untuk panaskan badan, boeleh tambah OmegaGuard. Minyak ikan sangat-sangat terkenal dalam meningkatkan sistem imun terutamanya yang melibatkan alergy macam asma dan sebagainya.
Alfalfa juga bagus sebab ia mengandungi banyak vitamin dan mineral untuk meningkatkan lagi kesihatan anda.
Selain dari ini, zinc, Nutriferon, carotomax pun boleh... Banyak kan? sebenarnya semua supplement ni banyak manfaatnya, even multivitamin pun bagus sebab ia seimbang dengan semua jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan.


NAMUN.... Jika anda mau yang minimum sahaja.. Buat permulaan cuba 3 ni... Kalau mau tambah yang memang lagilah bagus!





Oh! Artikel yang saya petik tadi, ini kesimpulan yang diberi....

The last time I saw Joanne, she had come in to my clinic to get a few vaccinations before leaving on a camera safari to Africa. “If it hadn’t been for your advice, I’d be sitting this one out,” she told me. “I haven’t had a single cold in the last year, and no sinus infections or asthma attacks either! A little saltwater, a few vitamins, and I’m good to go. It’s like a whole new world!”

So, jika anda ingin cuba supplement dalam masalah sinusitis ni, pm saya ya...


Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 



* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments:

Post a Comment