Monday 16 June 2014

JARI KAKI KREM ('CURL UP')

Semasa bermain dengan anak-anak di kolam renang Langkah Syabas, tiba-tiba jari kaki saya jadi krem, tidak dapat bergerak. Ia seperti menjarak antara satu sama lain, dan macam melipat / 'Curl up'. Sakit memang sakit oh!
Aduiii, moga penerangan saya itu dapat anda bayangkan keadaan sebenar.

Saya sangat terkejut dengan kejadian ini. Tidaklah saya menyangka ia boleh berlaku pada saya. Nah, saya pun cepat-cepatlah buat pembacaan... Ini yang saya pelajari...

Foot cramps are very painful muscle cramps. 
They can strike while you are moving or attack while you are sleeping. 
A foot cramp feels like the muscles and tendons in the bottom of your foot are pulled very tightly and the sharp pain cannot be ignored. 
The toes curl tightly together and cannot be separated, making it impossible to stand on the foot. It is not unusual for the pain to radiate up to the Achilles tendon on the back of the foot.


Sebenarnya keadaan ini samalah seperti krem pada kaki. Para atelit pun boleh mengalami krem kaki.Apabila otot kita krem, apa yang berlaku adalah fiber pada otot-otot mengejang, ia tidak dilepaskan.. sebab tu terus rasa krem saja.
Sebab terjadinya krem, mungkin kerana otot-otot terlebih guna atau bagi yang kurang bergerak, pengaliran darah yang lemah (poor blood circulation) dan kurang aktiviti.


Untuk elakkan kaki krem, 3 tips ini amat penting:-

  • Minum 4-8 gelas air sehari. Dehydratiom adalah punca utama terjadinya krem kaki.
  • Makan seimbang setiap hari. Kekurangan  Vitamin B6, Kalsium, Magnesium dan Potassium boleh menyebabkan krem kaki sering berlaku.
  • Buat stretching kaki setiap hari. Biar pun 5 minit sehari, ia sangat-sangat membantu.


Supplements Untuk Krem?

Saya percaya multivitamin adalah penting untuk semua kita. Inilah yang memenuhi keperluan vitamin dan mineral kita. Namun ada kalanya multivitamin sahaja tidak cukup. Sebab ia adalah pada jumlah minimum. Kita masih perlu makan seimbang.

Bagi yang masih perlukan lebih dari multivitamin, bolehlah add on:
Ostematrix membekalkan Kalsium, Magnessium, Vitamin D dan beberapa mineral
B complex membekalkan pelbagai jenis vitamin B termasuklah B6

Bagi 'poor blood circulation' pula, boleh amalkan vitamin E. Vitamin E membantu membaiki circulation, penting untuk pembinaan sel darah merah dan flush out toxin dari aliran darah kita.

Yang kurang minum air, performance drink boleh bantu stabilkan bendalir dalam badan. Ia juga mengandungi sedikit Potassium chloride!

KREM, KAKI KREM, SHAKLEE KREM, TOES CRAMP




  Jangan segan2 pm saya  untuk pembelian produk shaklee ya...

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 



* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease





No comments:

Post a Comment